Gastblog: Waarom je zal falen als ondernemer wanneer je niet jezelf bent (5 tips)

Je krijgt het vast wel eens een te horen als je met een date op stap gaat: ‘Wees gewoon jezelf dan komt het vanzelf goed.’ Een goed bedoeld advies wat vaak lastiger is op te volgen dan dat het is om te uit te spreken. Maar moet je ook jezelf zijn als ondernemer?

Het feit is echter wel dat jezelf zijn loont. Collega’s, werkgevers en andere ondernemers zullen je eerder in vertrouwen nemen als ze aan je zien dat je jezelf bent (en geloof me daar ziet menig mens zo doorheen). Denk maar eens na. De bedrijfscultuur en sfeer die hangt bij je huidige baan past niet echt bij je, maar je vind het werk wel enorm leuk. Dus je past jezelf aan, logisch toch? Wat mij betreft niet de slimste keuze. Ook al is dit tijdelijk vol te houden (voor de een langer dan voor de ander) zal dit op langere termijn altijd zorgen voor een dubbel gevoel. En wat doe je dan? Melden dat je de sfeer niet prettig vind, maar toegeven dat je het afgelopen jaar met een masker op je gezicht hebt gelopen? Dat zal geen vertrouwen wekken bij de baas.

Omdenken
Bekijk de situatie ook eens vanuit het perspectief van de baas. Als je eigen baas bent bedenk dan eens wat voor werknemer jij graag in dienst zou willen hebben. Originele werknemers zijn de beste werknemers. Heb jij liever iemand die eerlijk is, zichzelf kan zijn op de werkvloer en het aangeeft wanneer er iets is? Of ga je voor de werknemer die overal ja en amen op zegt en zonder na te denken doet wat jij vraagt. Ook wel eens lekker, begrijp ik, maar laten we eerlijk zijn. Dat is niet de cultuur die je in je team wil hebben.

Redeneer bovenstaand voorbeeld ook is andersom. Kijk naar jezelf. 

In plaats van ondernemer ben jij de werknemer. En je potentiële klanten zijn je baas. Wat moet jij dan doen om een fijne relatie te hebben met die potentiële klanten. Ook jij moet jezelf zijn, eerlijk zijn. Ook klanten zullen er snel doorheen prikken wanneer ze twijfelen aan de echtheid van de dingen die je zegt en doet. In een b2b scenario geldt eigenlijk hetzelfde principe, alleen zul je daar misschien zelfs nog sneller door de mand vallen.

Maar hoe doe je dat? Hoe zorg je dat je altijd jezelf bent en ‘echt’ en betrouwbaar overkomt op anderen?

Hier heb je 5 tips om jezelf te zijn én te blijven bij anderen.

  • Accepteer de 1/3, 1/3, 1/3 regel. Het zou fijn zijn als iedereen het met elkaar zou kunnen vinden, toch het feit is als volgt: Een derde van alle mensen die je ontmoet in je leven ga je het goed mee kunnen vinden. Een derde van die mensen vind je ‘wel oke’ en een derde kun je het totaal niet mee vinden. Wees er dus content mee dat je niet met iedereen hoeft te klikken.
  • Wees in een gesprek 70% bij jezelf en 30% bij de ander. Dus niet andersom. Blijf bij jezelf en ga niet mee in de opvattingen van de ander zodat diegene jou aardig vind. Waarschijnlijk prikt hij/zij er nog doorheen ook. Zorg ook niet dat je helemaal niet bezig bent met de ander, een beetje interesse en een luisterend oor doen wonderen.
  • Maak het jezelf niet onnodig moeilijk. Krijg je tijdens een gesprek vermoeide benen? Houd je dan niet onnodig groot. Zo ben je niet 100% bij het gesprek en doe presenteer je jezelf als iemand anders. Stel voor aan de ander om te gaan zitten. Wees gewoon eerlijk, dat wordt niet afgestraft.
  • Sluit vriendschap met jezelf. Iets wat we vaak vergeten in het drukke ‘sociale’ wereldje waar we nu in leven. Omdat we constant geconfronteerd worden met de interessante en heerlijke leventjes van anderen, trekken we zelf maar de conclusie dat we niet goed genoeg zijn. Een goede relatie met jezelf zorgt voor een goede relatie met anderen.
  • Wees dankbaar voor wie je bent. Er is er maar eentje zoals jij.Wees dankbaar dat je er bent. De mensen om je heen. De mensen die je ontmoet. Jij bent degene die het geluk heeft om het leven te leven vanuit jouw perspectief.


Blijf dicht bij jezelf. Te lang met een masker op lopen maakt je gek. Juist in een wereld waar de meerderheid zich anders voordoet, is het de minderheid die de bewondering krijgt.